مصطفی طاهری در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در این نشست آیین نامه واردات خودرو با حضور "منوچهر منطقی" معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی بررسی شد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیین نامه واردات خودرو با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی در این کمیسیون بررسی شد.
به گزارش "تینا"، مصطفی طاهری در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در این نشست آیین نامه واردات خودرو با حضور "منوچهر منطقی" معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی بررسی شد.
وی افزود: هدف از تدوین آیین نامه واردات خودرو دو موضوع است؛ نخست آنکه از آیین نامه بهعنوان ابزار سیاستگذاری استفاده شود و دوم آنکه، خودروهای وارداتی نیاز تمامی دهکها را پوشش دهند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شدهاند، اضافه کرد: اما تا کنون معادل داخلی برای آنها تعیین و تولید نشده است و یکی از اهداف آیین نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند.
طاهری موضوع نرخ تعرفه را از دیگر مباحث بررسی شده در نشست امروز برشمرد و ادامه داد: نرخ تعرفه در آیین نامه مذکور، طبق آیین نامههای قبلی همچنان پلکانی است، اما برای خودروهای اقتصادی (خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار) این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.
وی با اشاره به واردات خودروی برقی برای مناطق آزاد درباره محل تأمین منابع آن خاطرنشان کرد: منابع حاصل از صادرات بخشی از این منابع لازم برای واردات خواهد بود. البته این موضوع به صادرات خودرو محدود نمیشود و شامل کالاهایی مانند فرش که برای سازمان توسعه تجارت اولویت دارند نیز میشود. بخشی دیگر هم از محل ارز منشاء خارجی تأمین میشود و بخش دیگر مربوط به ارز دولتی است.