تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 65
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

توسعه همکاری‌های خودرویی، ریلی، دریایی و هوایی بین ایران و روسیه در دستور کار است

منوچهر منطقی گفت: امروز توسعه همکاری‌ها در سطح وزیر مطرح شده و باید به سطح معاون وزیر برود، صنایع شروع به کار کردن کنند و فراموش نکنیم که فرصت زیادی نیز نداریم، زیرا صنعتگران ترکیه و به‌ویژه چینی‌ها، سازوکارشان برای این مهم مهیا است.
توسعه همکاری‌های خودرویی، ریلی، دریایی و هوایی بین ایران و روسیه در دستور کار است
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر صنعت خودروسازی، پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه صنایع هوایی، ریلی و دریایی بین ایران و روسیه وجود دارد که در این سفر به دنبال پیشبرد آن‌ها هستیم.

به گزارش "تینا"، منوچهر منطقی در جریان برگزاری نمایشگاه "اتوموبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه" در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: علاوه بر صنایع خودروسازی و قطعه‌ سازی که امروز به همین بهانه در روسیه حضور داریم، اما پتانسیل‌های بسیار قوی در دیگر حوزه‌ها بین دو کشور وجود دارد که سال‌هاست شکل گرفته، اما کمتر به سمت آن‌ها رفته‌ایم.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال، کار مشترک هوایی درخصوص هلیکوپتر، هواپیما و قطعات هوایی از حدود پنج سال قبل بین دو کشور آغاز شده و امروز فرصتی است تا در این زمینه‌ها نیز اقدام کنیم. این زمینه‌ها سبب می‌شود که سرریز آن‌ها به سمت صنعت خودروسازی رفته و سطح صنعت خودرویی ایران و روسیه را بالاتر ببرد.

تولید محصول مشترک دریایی
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث جدی دیگر، موضوع دریایی است. هر دو کشور ایران و روسیه صنایع دریایی پیشرفته‌ای دارند و چرا ما نباید بتوانیم یک محصول مشترک تولید کنیم؟

منطقی با اشاره به مطرح بودن مباحث ریلی به‌صورت جدی بین دو کشور یادآور شد: امروز برای توسعه و افزایش تجارت با این همسایه شمالی، نیازمند سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته هستیم. بنابراین در این سفر در تلاشیم زمینه‌هایی که پیش‌ تر فراهم کرده بودیم را یک مرحله به جلوتر ببریم.

وی تأکید کرد: در این زمینه پیشنهاد ما این است که یک کمیته مشترک به‌خصوص در صنعت حمل و نقل ایجاد کنیم تا این گونه مسائل در دوره‌های مختلف بر مبنای نقشه راه پیش برود. وقتی اعضای کمیته بتوانند نشست‌های نزدیک داشته باشند، می‌توانند مسائل فی‌مابین را حل و فصل کنند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از آن‌جایی که این کار درحال شروع است، مسائل کوچک و بزرگ زیادی فراروی آن وجود دارد و اگر مراقبت نکنیم، به‌طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

لزوم استفاده از فرصت‌های همسایگی و سیاسی برای سبقت از رقبا
منطقی در ادامه با اشاره به نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو و حضور دو رقیب بزرگ سنتی یعنی چین و ترکیه در این بازار، خاطرنشان‌ کرد: حضور در بازار به معنای رقابت است. ما همواره با دو رقیب مواجهیم که از آمادگی کامل برای حضور در بازارها برخوردارند و به قول ورزشی‌ها "امروز فرصتی برای گرم کردن نداریم و باید وارد پیست مسابقه شویم".

وی توضیح داد: اگرچه ممکن است کفش نداشته باشیم یا کفش‌های مان کهنه شده باشد، اما نوآوری‌ها، فرصت‌های سیاسی و فرصت‌های همسایگی، همگی امکانات و عواملی است که باید حداکثر استفاده را از آن‌ها انجام دهیم و در غیر این صورت از این رقبا جا می‌مانیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران اشاره کرد و گفت: مسئولان سیاسی دو کشور فضای عمومی را برای توسعه همکاری‌ها فراهم می‌کنند و حالا در یک پله پایین‌ تر باید بتوانیم از این فضای عمومی استفاده کنیم و چینش‌ها را در سطوح دیگر انجام دهیم.

منطقی افزود: امروز توسعه همکاری‌ها در سطح وزیر مطرح شده و باید به سطح معاون وزیر برود، صنایع شروع به کار کردن کنند و فراموش نکنیم که فرصت زیادی نیز نداریم، زیرا صنعتگران ترکیه و به‌ویژه چینی‌ها، سازوکارشان برای این مهم مهیا است.

وی اضافه کرد: در این راستا، نمایشگاه فقط یک نقطه شروع است؛ باید بلافاصله پس از این رویداد روس‌ها را برای حضور در کشور و حضور در نمایشگاه‌های خود دعوت کنیم و حجم تبادل قطعات با روسیه را بالا ببریم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروز نیاز است تا قطعه سازان ایرانی به‌جای دریافت قطعات از چینی‌ها، از روس‌ها قطعه بگیرند. این کار در موضوع مواد اولیه آغاز شده که کار بسیار خوبی است و فراموش نکنیم موفقیت با تعامل دوطرفه و مویرگی آغاز می‌شود.

لزوم تعریف قواعد مشترک برای دسترسی به اهداف بزرگ
منطقی در ادامه یادآور شد: متأسفانه در کشور برای دستیابی به اهداف بزرگ یکپارچه سازی وجود ندارد، به این معنا که هرکس مسیر خود را جلو می‌رود.

وی بیان کرد: به‌طور مثال، شرکت‌های پتروشیمی مایل‌اند محصولات شان را معادل قیمت جهانی در بازار خودمان عرضه کنند، این درحالی است که در کشورهایی نظیر چین تا زمانی که قطعات و محصولات شان وارد بازار جهانی نشده، از قواعد خاصی پیروی می‌کنند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وقتی هدف بزرگی داریم، باید یک سری قواعد مشترک تعریف کنیم تا همه از آن تبعیت کنند، اما از آن جایی که به‌طور معمول چنین رویه‌ای نداریم، سبب می‌شود که ترک‌ها و چینی‌ها که این قواعد را عالی پیاده سازی می‌کنند، از ما سبقت بگیرند.

نمایشگاه اتوموبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو که از ۳۱ مرداد با حضور معاون نخست وزیر روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد، تا سوم شهریور ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

این بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی است، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با یک هزار و ۷۰۰ مترمربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه است که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌ مرزی بی‌ نظیر است و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ ساز ایرانی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دادند.
https://ti-na.ir/vdcg4.93aak9nrrp.html
نام شما
آدرس ايميل شما