تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : 54

نتایج‌ تخصیص خودرو‌ از طریق سامانه یکپارچه‌ فردا اعلام می‌شود/ افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته

عبداله توکلی لاهیجانی توضیح داد: بنابراین رسیدن به هدف یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو و حتی بیشتر از آن و 50 درصد بالاتر از آمار تولید سال گذشته، هدف دور از دسترسی برای امسال نیست و برای 1404 نیز هدف‌ گذاری برای رسیدن به عدد 3 میلیون می‌تواند صنعت خودروسازی را به تیراژ اقتصادی تولید و مزیت‌های اقتصادی ناشی از آن برساند.
نتایج‌ تخصیص خودرو‌ از طریق سامانه یکپارچه‌ فردا اعلام می‌شود/ افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: نتایج تخصیص خودرو به متقاضیان از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، ساعت ۹ صبح فردا 10 خرداد اعلام خواهد شد.

به گزارش "تینا"، عبداله توکلی لاهیجانی در نشست خبری آغاز به کار نخستین دوره تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه اظهار داشت: پیرو دستور رئیس جمهور درخصوص شفاف‌ سازی عرضه خودرو، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به کار کرد و بر این اساس ظرف یک هفته و در سامانه مذکور از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خرداد نسبت به ثبت‌ نام متقاضیان خرید خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان اقدام و امروز نیز مراسم قرعه‌ کشی انجام شد.

وی افزود: در این سامانه چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌ نام کردند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و سیصد و یک نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی  جمعیت نام نویسی کردند.‌

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: مجموع ظرفیت درنظر گرفته‌ شده در خودروهای عرضه‌ شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره 176 هزار و 911 دستگاه بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع شامل فروش فوری، فروش فوق‌ العاده، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد که پس از اعلام قرعه‌ کشی، فرآیند فروش توسط خودروسازان انجام خواهد شد.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: نتایج تخصیص خودرو فردا از طریق خودروسازان و از سامانه تخصیص یکپارچه خودرو در ساعت ۹ صبح اعلام خواهد شد.

وی به روند اجرای تعهدات از سوی خودروسازان و تحویل به‌موقع خودروها اشاره و تصریح کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان قرار دارد و سازوکار اجرای درست نظارت در اختیار سازمان‌های ناظر است. بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات به‌ موقع انجام نگیرد، این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت درخصوص دستیابی به اهداف کمی تولید خودرو در سال 1401 توضیح داد: دو فرآیند مشخص در این زمینه تعریف‌ شده که یکی مبتنی بر افزایش تولید مستقیم توسط خودروسازان است که به‌صورت 100 درصدی در دو خودروساز بزرگ دنبال می‌شود و روند صعودی تولید کامل آغاز شده و از ابتدای امسال تا سوم خرداد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی کامل ۱۷۵ درصد افزایش‌ یافته است.

توکلی لاهیجانی تأکید کرد: از ابتدای امسال تا سوم خرداد، 83 هزار و 586 خودروی کامل تولید شد، درحالی‌ که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 30 هزار و 355 دستگاه بود.

وی بیان کرد: همزمان تولید خودروی ناقص متوقف‌ شده و اکنون در هر خودروساز بزرگ کشور، عبور مستقیم یعنی تولید خودروی کامل بالای ۹۰ درصد است.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: آمار خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان اکنون به 54 هزار دستگاه رسیده است، درحالی‌ که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 139 هزار و 541 خودرو بود که کاهش 61 درصدی را نشان می‌دهد.

توکلی لاهیجانی افزود: این آمار حکایت از یک راهبرد تعریف‌ شده در صنعت خودروسازی کشور دارد که آن‌هم مبتنی بر افزایش تولید است که یک راهکار اصلی برای پاسخگویی مناسب به نیاز خودرویی مورد تقاضا در کشور می‌باشد.

وی اضافه کرد: همزمان با راهبرد افزایش تولید، ساماندهی عرضه نیز مورد توجه وزارت صمت بوده است. به‌ عنوان نمونه، در آخرین عرضه یکی از خودروسازان بزرگ کشور برای حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو، بیش از 11.5 میلیون نفر متقاضی ثبت‌ نام کرده بود که با راه‌ اندازی سامانه یکپارچه تخصیص، برای 100 هزار دستگاه خودرو عرضه‌ شده از سوی همین خودروساز، علاوه بر طرح‌های متنوع فروش درنظر گرفته‌ شده برای محصولات موجود، تنها حدود 3 میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی در طرح عادی ثبت‌ نام کرده‌اند.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ادامه داد: این بدان مفهوم است که امکان دسترسی مصرف‌ کننده به خودروی مورد تقاضای خود نسبت به گذشته، تنها در همین مورد خاص 8 برابر شده است.

توکلی لاهیجانی تأکید کرد: این دو راهبرد اصلی، یعنی افزایش تولید و ساماندهی روند عرضه، ما را به حذف قرعه‌ کشی در ماه‌های آینده امیدوار می‌کند.

وی درخصوص برخی علل افزایش دلالی و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز اظهار داشت: تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه‌ای عمده از علل عمده این موضوع است، اما در هر صورت میزان عرضه پایین و انباشت تقاضا که در این سال‌ها در حوزه خودرو اتفاق افتاده، به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت تصریح کرد: هر دو خودروساز بزرگ کشور زیرساخت‌های تولیدی بیش از 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو را دارند و در صورت محقق نشدن این آمار، هزینه‌های سربار خودروساز افزایش می‌یابد و روی قیمت تمام‌ شده تأثیرگذار خواهد بود. همچنین ظرفیت و تقاضای موجود در بازار داخلی خودرو و حتی امکان موجود برای بازارهای صادراتی محصولات تولیدی، موجب می‌شود که به این صنعت به‌عنوان یکی از محرک‌های اقتصادی کشور نگاه کنیم.

توکلی لاهیجانی توضیح داد: بنابراین رسیدن به هدف یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو و حتی بیشتر از آن و 50 درصد بالاتر از آمار تولید سال گذشته، هدف دور از دسترسی برای امسال نیست و برای 1404 نیز هدف‌ گذاری برای رسیدن به عدد 3 میلیون می‌تواند صنعت خودروسازی را به تیراژ اقتصادی تولید و مزیت‌های اقتصادی ناشی از آن برساند.

وی بیان کرد: مسائل صنایع خودروسازی در همه کشورهای فعال در این حوزه وجود دارد؛ با این‌ حال اولویت عموم کشورهای درحال‌ توسعه در صنعت خودرو به‌عنوان محرک اقتصادی، افزایش تولید است و هدف‌ گذاری انجام‌ شده بر همین مبناست.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت درخصوص دوره آتی برگزاری قرعه‌ کشی خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام کرد: با توجه به روند موجود و برنامه افزایش تولید 50 درصدی که تحقق آن ضامن عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است، امیدواریم پایان همین ماه مقدمات عرضه بعدی را فراهم نماییم.

توکلی لاهیجانی تأکید کرد: اکنون میزان عرضه خودرو به بازار و روند تحویل خودروها به مشتریان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش‌ یافته است.

وی یادآور شد: گام بعدی در صنعت خودرو پس از قدم نخست در افزایش تولید، اقدام درخصوص تغییر در نوع محصولات و سکوهای جدید است، که این اتفاق می‌تواند به افزایش کیفیت و رقابت‌ پذیری محصولات منجر شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: یک برنامه پوست اندازی در حوزه پلتفرمی صنعت خودرو دنبال می‌شود و نقشه راهی برای آن طراحی شده است که در همین باره افزایش تیراژ روی سکوهای جدید مورد نظر است که دارای همه استانداردهای مرتبط باشند.

توکلی لاهیجانی افزود: همچنین توسعه سکوهای به‌روز موجود همچون محصولات تارا و شاهین و گسترش خانواده محصولات مبتنی بر این سکو‌ها در دستور کار است و محصولات جدید در ماه‌های آتی رونمایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: امسال که مزین به نام "تولید، دانش‌ بنیان، اشتغال آفرین" است، توجه ویژه‌ای به حلقه اصلی ارزش‌ آفرین در صنعت خودرو خواهیم داشت و طراحی و عرضه محصولات جدید با نشان بومی مورد نظر خواهد بود و بار اصلی افزایش تولید روی سکوهای جدید است که خودروسازان آن‌ها را توسعه خواهند داد.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در پایان تأکید کرد: درخصوص محصولات CKD نیز مبنا افزایش عمق ساخت داخل همزمان با تولید و عرضه آن‌هاست و به تعبیری برنامه‌های توسعه پلتفرم این محصولات همگرا با قطعات و سیستم‌هایی که افزایش ساخت داخل را در اولویت قرار دهد و این‌که محصولی CKD صرف بدون ساخت داخل باشد، مورد قبول نخواهد بود.

انتهای خبر
https://ti-na.ir/vdcei.8njjh8ebb9.html
نام شما
آدرس ايميل شما