منوچهر منطقی واردات خودرو را عامل ارتقاء صنعت داخلی دانست و تصریح کرد: اجرایی شدن این آیین نامه منوط به مصوبه هیأت دولت است؛ ضمن اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به تدوین آیین نامه واردات خودرو، از ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور تا شهریور خبر داد.
به گزارش "تینا"، منوچهر منطقی با اعلام این خبر در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: آیین نامه واردات خودرو تدوین شده و از سوی هیأت دولت در دست بررسی است تا آن را ابلاغ کند.
وی افزود: البته قبل از اجرای این آیین نامه، ما با صنعتگران و وارد کنندگان جلسه توجیهی برگزار خواهیم کرد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: در آیین نامه تدوین شده، واردات خودروهای دست دوم امکان پذیر نیست.
منطقی ادامه داد: همچنین برای خودروهای اقتصادی مشوقهایی درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال، از بین پنج محصول اگر یک محصول تقاضای ۵۰ درصدی داشته باشد، برای آن مشوقی تعیین میشود که با قیمت نهایی پایین تری به دست مصرف کننده برسد.
وی هدف از تدوین آیین نامه را واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه دانست و گفت: محدودیتی برای واردات تعیین نشده و شاخصهای فنی مانند خدمات پس از فروش و قابلیتهای محصول درنظر گرفته شده است.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تأکید کرد: وارد کنندگان باید از کشورهایی که خودروهای بهروزی دارند، واردات را انجام دهند.
منطقی واردات خودرو را عامل ارتقاء صنعت داخلی دانست و تصریح کرد: اجرایی شدن این آیین نامه منوط به مصوبه هیأت دولت است؛ ضمن اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود.
وی افزود: ایران خودرو و سایپا خودروهای اقتصادی خود را از اوایل مرداد بهصورت رسمی رونمایی خواهند کرد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: به دنبال تأکید رئیس جمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کم هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی، خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودروها برنامه ریزی داشته باشند و از اوایل مرداد امسال نخستین خودروهای اقتصادی تولید داخل را رونمایی کنند.
منطقی سه مسیر را برای تأمین خودروی اقتصادی عنوان کرد و گفت: نخستین مسیر، تولید خودروهای اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق میکنند.
وی ادامه داد: دومین راه پیشنهادی، طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروسازهای بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده را در داخل کشور تولید کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطرنشان کرد: سومین مسیر، واردات همراه با همکاری با سایر خودروسازهای جهانی است؛ ضمن اینکه ما از همه ظرفیتها برای تولید خودروهای اقتصادی استفاده خواهیم کرد.
منطقی توضیح داد: پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور میشد که افراد متمول میتوانستند از آن استفاده کنند، اما ما با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلاء های موجود در این حوزه را احصاء کردیم، زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر، بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
وی تصریح کرد: برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تأمین کند. البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد میشوند، اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که به بخشی که بیشترین مسأله را دارد، رسیدگی کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، گفت: زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت میگیرد؛ به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو دو خودرو باید اسقاط شود) و ... محاسبه خواهد شد، سپس مشوقهایی برای کاهش مؤلفههای مذکور پیش بینی میشود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی بهدست آید.
منطقی افزود: مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی درنظر گرفته شده است. بهطور مثال، تعرفه واردات تا 20 درصد کاهش مییابد، از اسقاط معاف میشوند و ... .
وی اضافه کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی میتوان به تأمین خودروهای مورد نیاز خانوادههای کم درآمد کرد، درنظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره برنامه خودروسازان برای تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا نیز اظهار داشت: این دو شرکت درحال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آنها به بازار عرضه میشود؛ اما این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تأمین شود.