منوچهر منطقی گفت: سعی ما دانش بنیان کردن صنعت حمل و نقل است تا تمام ناوگان حمل و نقل از جمله مترو، قطار، کشتی با کاربریهای مختلف، خودروهای سواری و تجاری از فناوری و دانش روز بهرهمند باشند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: سعی ما دانش بنیان کردن صنعت حمل و نقل است تا تمام ناوگان حمل و نقل از جمله مترو، قطار، کشتی با کاربریهای مختلف، خودروهای سواری و تجاری از فناوری و دانش روز بهرهمند باشند.
به گزارش "تینا"، منوچهر منطقی در برنامه صبح به خیر ایران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه صنایع حمل و نقل افزود: اما در زمینه دانش بنیان شدن سه نکته مهم وجود دارد؛ نخست اینکه حدود 4.5 میلیون مهندس فارغ التحصیل رشتههای مختلف در کشور وجود دارد که شاید نیم درصد از این جمعیت، اقدام به مهاجرت کنند، اما 99.5 درصد آنها علاقهمند به فعالیت در این آب و خاک هستند. پس ما باید از این ظرفیت در صنعت دانش بنیان استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: نکته دوم دستمزدهاست. اکنون برخی خودروسازهای دنیا برنامه دارند که برای انجام برخی طراحیها به ایران بیایند، زیرا نیروی انسانی مناسب و قیمت ارزان در کشور ما وجود دارد و هزینه انرژی نیز پایین است. بنابراین کشور ما با توجه به هزینه پایین نیروی کار و انرژی، بهشت دانش بنیانهاست و در برنامه تحول تدوین شده نیز به احتمال قوی در آینده، تنوع مدلها و همکاریهای ملی و بینالمللی را خواهیم داشت.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: وقتی به سمت تولیدات دانش بنیان بروید، در اصل به سراغ محصول کامل نمیروید. برای مثال، در حوزه فناوری فرض کنید ۱۰۰ فناوری در دنیا، یک میلیون عرضه کننده دارد، بنابراین سراغ جایی میروند که آن فناوری را دارد. از این رو در حوزه فناوری با توجه به طیف گسترده دارندگان آن و اینکه خوشبختانه کشورهای آسیایی در این زمینه فوق العاده خوب کار کردهاند و روابط مناسبی با آنها داریم، باید از این شرایط حداکثر استفاده را ببریم.
منطقی در پاسخ به وضعیت خودروسازی کره و مقایسه آن با ایران اظهار داشت: در خودروسازی سه مرحله وجود دارد؛ مرحله نخست آغاز به کار است که باید با همکاری شروع شود که منجر به یادگیری میشود و مونتاژ که نباید بیش از سه تا پنج سال ادامه یابد و از آنجا باید شروع به نوآوری کرد. فاز دوم، پنج سال بعد است که برای نوآوری روی اجزاء خودرو، موتور، سیستم داخلی ساخت خود هدف گذاری میکنیم و این قسمت با همکاریهای بینالمللی روی اجزاء همراه است و در نهایت در فاز سوم، خودمان باید طراحی اجزاء و محصول انجام دهیم. نکته مهم این است که ما بیش از 30 سال است که در مرحله اول که همان مونتاژ است، ماندهایم و تازه در دهه ۷۰ با تولید برخی محصولات شروع به خروج از این حالت کردیم.
وی توضیح داد: در این دهه، خودروهای آردی، پارس، سمند و سپس روآ و دنا عرضه شدند و به مرحله دوم گفته شده، وارد شدیم، اما مرحله سوم اتفاق نیفتاد و اکنون تمام تلاش ما این است که شرکتهای دانش بنیان برای تولیدات جدید اقدام کنند؛ البته شرایط کنونی در این زمینه خوب است و بیشتر محصولاتی که به بازار عرضه میشود، ثمره تلاش و طراحی داخلی است.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تأکید کرد: در طراحی شرایط خوبی داریم، اما اینکه چرا بهجای 5 سال، 30 سال در مرحله نخست ماندهایم، به برخی از سیاستگذاریهای دولت برمیگردد. برای مثال، در کشور کره دو عامل کلیدی رعایت زمانها و کنترل مجموعه وزارت صنعتی سبب شد که بتواند این مسیر را بسیار سریع طی کند، یعنی ضمن کمک در هزینههای توسعه، اجازه ادامه مونتاژکاری به مدت 10 سال داده نشد، اما این غفلت در خودروسازی ما وجود داشت. البته در دو برهه زمانی تحول در صنعت خودرو ایجاد کردیم، یکی در دهه ۷۰ که گفتند باید خودروی ملی داشته باشیم و تمام اجزاء پیکان که وارد میشد، داخلی سازی شد و مرحله بعدی، اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ که گفتند باید وارد طراحی خودرو شویم که اتفاقات خوبی در زمینه خودروسازی رخ داد.
منطقی افزود: در خودرو مهمترین بحث این است که مالکیت فکری اجزاء یا مالکیت فکری خود محصول طراحی شرکتی باشد که این کار را انجام داده است و اکنون میتوان ادعا کرد که این توانمندی وجود دارد و مرکز طراحی موتور و محصول و مرکز استاندارد سازی محصول طراحی شده داریم.
وی به موضوع آتش گرفتن پژو ۴۰۵ در سالهای گذشته اشاره و اضافه کرد: اجراء نقشههای پیش از اصلاح نهایی که دچار اشکالاتی بود، سبب بروز آن مشکلات شد و بهسرعت نسل جدید طراحی و جایگزین شد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درخصوص سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و برخی شائبهها در مورد آن تصریح کرد: ابهامی در کارکرد این سامانه وجود ندارد و ما به این جمع بندی رسیدهایم که عرضه خودرو را تحت کنترل داشته باشیم و همه سازندهها یکجا تولیدات خود را ثبت و عرضه کنند. در واقع سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این است که خودروسازهای کوچک و بزرگ، محصولات خود را برای عرضه در این سامانه ثبت کنند.
منطقی ادامه داد: خودروسازهای کوچکی (مونتاژکار) وجود داشت که برای مثال هزار خودرو وارد میکردند، اما برای ۳ هزار خودرو برنامه فروش میگذاشتند و سبب ایجاد تعارضات اجتماعی میشدند، بنابراین قوه قضائیه از وزارت صمت درخواست کرد سامانهای را عملیاتی کند تا همه خودروسازان در آن سامانه محصولات خود را عرضه کنند و وزارت صمت نیز از چگونگی عملکرد آنان مطلع شود. بنابراین ایجاد این سامانه، الزام حقوقی و قضایی و همچنین الزام کنترلی داشت.
منطقی توضیح داد: در این سامانه از نرم افزارهایی استفاده شده که پیش از این خودروسازها استفاده میکردند و نرم افزار عجیب و تازهای ایجاد نشده است که بگوییم دچار مشکل است و اگر مشکلی هم هست، پیش از این نیز وجود داشته است. بنابراین باید توجه داشت که فضاسازیهای زیادی درباره این سامانه انجام میشود.
وی یادآور شد: علت دیگر ایجاد این سامانه، خودروسازهای کوچکی بودند که روشهای مختلفی خارج از قوانین ابداع کرده بودند؛ بنابراین در وزارت صمت تصمیم گرفته شد بحث حمایت مصرف کنندگان مد نظر قرار گیرد. از این رو سامانه برای عرضه همه خودروهای خودروسازان است و نقصی نداشته و نرم افزار استفاده شده در آن نیز بارها از سوی خودروسازها استفاده شده است.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد کیفیت خودروها نیز خاطرنشان کرد: پیش از این بیشتر خودروها ناقص تولید شده و بهعنوان خودروی کف به پارکینگها میرفت، درحالی که اکنون جلوی این روند گرفته شده و جهش در تولید داده شده و قیمتها نیز تابع عرضه است. بنابراین اگر بتوانیم به تعداد مشتریان تولید کنیم، این مشکل برطرف میشود. در این خصوص نیز هم افزایش تولید و هم واردات در دستور کار قرار گرفته تا بازار مدیریت شود.