منوچهر منطقی گفت: تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمتها اثر خواهد داشت و پیشبینی این است که با شروع و ادامه واردات، قیمتها بهحدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه بیشتر خودروها تا آخر سال از چرخه قرعه کشی خارج میشوند، گفت: وزیر صمت تلاش فوق العاده زیادی در زمینه واردات خودرو انجام داده و آیین نامه واردات خودرو را تنظیم کردند که کلیات آن در دولت به تصویب رسید.
به گزارش "تینا"، منوچهر منطقی با بیان این مطلب در یک برنامه زنده تلویزیونی که به منظور پاسخ به پرسشهای افکار عمومی حضور یافته بود، افزود: تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمتها اثر خواهد داشت و پیشبینی این است که با شروع و ادامه واردات، قیمتها بهحدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود.
وی اضافه کرد: از اواخر سال ۱۳۹۷ به علت محدودیتهای ارزی، ممنوعیت واردات خودرو به مدت سه سال تصویب شد که مدت این مصوبه در انتهای اردیبهشت به پایان میرسد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: از سوی دیگر، با توجه به افزایش ۴۰ درصدی صادرات در سال گذشته، محدودیتهای ارزی نیز از بین رفته است.
منطقی عنوان کرد: بحث دیگر خواست سران قوا در تأمین کیفیت و تعادل قیمت در بازار خودرو است. بنابراین وقت آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم بازار و ارتقاء کیفیت، مطرح شود.
وی یادآور شد: بر مبنای همین اصول، وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر، تلاش فوق العاده زیادی در زمینه واردات خودرو انجام داده و آیین نامه واردات خودرو را تنظیم کردند که پس از طی فرآیند این آیین نامه در دولت، کلیات آن به تصویب رسید.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه در گذشته در بحث واردات خودرو، بیشتر دو دهک بالای درآمدی درنظر گرفته میشد، اظهار داشت: در مقررات جدید، علاوه بر دو دهک بالا، واردات خودرو برای دهکهای کم درآمد نیز درنظر گرفته شده است و برای واردات خودروهایی که میتواند دهکهای پایین را پوشش دهد، مشوقهای خاصی از جمله تعرفههای پایین تر درنظر گرفته شده است.
منطقی با اشاره به اینکه در این طرح، به خدمات پس از فروش بهصورت ویژه نگاه شده است، افزود: وقتی خودرو وارد کشور میشد، صاحبان خودرو اغلب در نگهداری و پشتیبانی دچار مشکل میشدند، بنابراین یکی از بحثهایی که مصر به اجرای آن هستیم این است که خدمات پس از فروش در کشورهای وارد کننده ارائه شود.
وی اضافه کرد: همیشه در کشور تنها واردات خودرو انجام میشد، اما یکی از بحثهایی که همه کشورها از آن بهخوبی استفاده میکنند این است که کنار این واردات، انتقال فناوری هم صورت دهند. بنابراین در واردات خودروهایی که برای دهکهای پایین صورت میگیرد، علاوه بر درنظر گرفتن مشوق، تأکید شده کسانی میتوانند وارد این فرآیند شوند که فرآیندهای تولید را نیز مشاهده کنند تا انتقال دانش نیز انجام شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که در این آیین نامه مورد توجه ویژه قرار گرفته، واردات خودروهای جدید بهویژه خودروهای برقی است که در دنیا نیز مورد توجه قرار دارد.
منطقی بیان کرد: بحث دیگری که در آیین نامه واردات خودرو درنظر گرفته شده این است که هر سرمایه گذاری که بخواهد در زنجیره ارزش خودرو (قطعات و زیرمجموعهها) سرمایه گذاری کند، میتواند واردات خودرو را در ازای سرمایه گذاری ای که در زنجیره ارزش خودرو میکند، انجام دهد.
وی توضیح داد: بحث دیگر این است که کسانی که یک طیف از محصولات را صادر کنند، میتوانند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی، واردات انجام دهند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با تأکید بر اینکه آیین نامه واردات خودرو یک آیین نامه مترقی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال دانش بنیان هستیم و از طرفی نیز قصد داریم تا سطح کیفیت و رضایت مشتری را افزایش دهیم، تا حد امکان سعی شده که همه این عوامل با هم دیده شود.
منطقی گفت: برای رسیدن به تعادل در بازار خودرو باید مجموع میزان تولید خودرو و واردات بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، بنابراین میزان واردات بهطور کامل بسته به شکاف عرضه و تقاضا است.
وی افزود: طیف محصولاتی که عمده مشتریان از آن استفاده میکنند، در واردات دیده شده که ممکن است کیفیتهای بالاتری نسبت به مجموعههای داخل داشته باشند، بنابراین خودروساز داخلی اگر بخواهد با آنها رقابت کند، باید سطح کیفیت را افزایش دهد، بنابراین شکاف کمبود خودرو و ارتقاء فاصله کیفیتی در این آیین نامه دیده شده است.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره آینده صنعت خودرو در کوتاه، مدت و بلند مدت توضیح داد: مجموع ۹ برنامه تحولی وزیر صمت در صنعت خودرو و فرمان هشت مادهای رئیس جمهوری برای ساماندهی این صنعت اگر بهخوبی عمل شود، سطح تولید، کیفیت و تنوع محصولات افزایش یافته و گمان میکنم تا حدود سه سال آینده، همه این تحول را احساس کنند.
منطقی درباره سرانجام بحث قرعه کشی فروش خودرو نیز اظهار داشت: نکته مهم در بحث قرعه کشیها این است که متقاضی بازار خودرو بیشتر از میزان تولید است، ضمن آنکه با توجه به شکل گیری یک بازار نامتعادل، برخی افراد نیز بهعنوان کالای سرمایهای روی آن حساب باز میکنند.
وی خاطرنشان کرد: با فرآیندی که درپیش گرفته خواهد شد، تقاضای منفی که بیشتر روی سرمایه است، کمتر شده و با افزایش تعداد عرضه، پیشبینی میشود که تا اواخر سال بیشتر خودروها از چرخه قرعه کشی خارج میشوند.