لزوم ایجاد مجموعههای مشترک میان قطعه سازان و خودروسازان تجاری کشور/ سایپا دیزل نمونههای خوبی از اتوبوس را عرضه کرده است/ رویکرد حمایتی وزارت صمت از تولید خودروهای برقی
منوچهر منطقی در حاشیه بازدید از شرکت سایپا دیزل گفت: با توجه به لزوم نوسازی 167 هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، اعم از باری و مسافری، درحال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن، مجموعههای مشترکی میان خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد تا با استفاده از توانمندیهایی که در شرکتهای مختلف وجود دارد، بتوانیم محصولاتی با کیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از اهتمام این وزارتخانه به منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری در کشور خبر داد.
به گزارش "تینا"، منوچهر منطقی با بیان این مطلب در حاشیه بازدید از شرکت سایپا دیزل گفت: با توجه به لزوم نوسازی 167 هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، اعم از باری و مسافری، درحال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن، مجموعههای مشترکی میان خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد تا با استفاده از توانمندیهایی که در شرکتهای مختلف وجود دارد، بتوانیم محصولاتی با کیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کنیم.
وی افزود: این اقدام ضمن کاهش هزینههای تمام شده، ارتقاء فناوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش داخلی سازی و بهره مندی از پتانسیلهای دانش بنیان داخلی و اشتغال را درپی خواهد داشت.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: سایپا دیزل با بهره مندی از نیروهای متعهد و متخصصی که در بدنه خود دارد، میتواند ارزش افزوده بیشتری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند. این شرکت با سابقه طولانی و ظرفیتهایی که در عرصه تولید خودروهای تجاری دارد، میبایست با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود، مجموعه طراحی مشترکی را پی ریزی کند تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکتهای دانش بنیان داخلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیز بهره بیشتری ببرد.
منطقی با اشاره به برنامههای حمایتی وزارت صمت از خودروسازانی که تولید خودروی برقی را در دستور کار خود قرار دادهاند، ادامه داد: علاوه بر امتیازاتی که از محل تبصره (12) قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق میگیرد، بر این باوریم که دولت بایستی هزینههای تأمین باتری را در ناوگان عمومی حمل و نقل برعهده گیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرحهای تحقیق و توسعهای خود کند. البته تهیه باتری هم میتواند زنجیره ارزش قابل توجهی برای شرکتها ایجاد کند و این بحث میتواند زمینهای جذاب برای توسعه کسب و کار در کشور باشد.
وی با تمجید از نمونههای اتوبوس مسافری ارائه شده توسط سایپا دیزل که مورد توجه فعالان و کمیتههای فنی و تخصصی حمل و نقل درون شهری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوسهای برقی که مزایای بسیاری را برای جامعه و آیندگان درپی دارد، درنظر داریم که حتی با محدودیتهای موجود، بتوانیم تعداد قابل توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل و نقل کشور کرده و در بلند مدت نسبت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت سایپا دیزل نیز در این بازدید با تشریح وضعیت سالهای اخیر شرکت سایپا دیزل و اقدامات و برنامههای در دست اجرا، حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت را در سایپا دیزل ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: سایپا دیزل با حمایتهای وزارت صمت و گروه سایپا توانسته از فضای بحرانی که بهواسطه محدودیتهای بینالمللی و متعاقباً عدم ایفای تعهدات با آن مواجه بود، فاصله گرفته و به آرامش نسبی برسد و اکنون در فضای مناسب تری نسبت به سالهای اخیر برنامههای توسعهای خود را دنبال میکند.
محمد حسن محمدزاده با بیان اینکه سایپا دیزل در مسیر درست و اصولی قرار دارد، اظهار داشت: مهمترین موضوع برای یک مجتمع تولیدی، فعال نگاه داشتن خطوط تولید محصول است که به یاری خداوند و تلاش جمعی همکاران، علیرغم مشکلات و موانع متعدد در حال حاضر تولید محصولات سنگین و نیمه سنگین در جریان است و کامیون KX و کامیونت فوتون که از محصولات پرطرفدار بازار است را تولید و به مشتریان عرضه میکند.
"منوچهر منطقی" معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با حضور در شرکت سایپا دیزل و بازدید از محصولات این شرکت، در جریان آخرین وضعیت تولید خودروهای تجاری در این مجموعه صنعتی قرار گرفت.
انتهای خبر