کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهبردهای خودرویی وزارت صمت اعلام شد؛

از ارتقاء هم‌ افزایی بین خودروسازان تا استفاده از پلتفرم‌های کمتر و تیراژ بالاتر

خبرگزاری ایرنا , 5 تير 1401 ساعت 8:54

روز گذشته معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت در سخنانی به بیان سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه در حوزه خودرو پرداخت. سخنانی که هرچند کوتاه بود، اما نشان از رویکرد توسعه‌ای وزارت صمت در این صنعت داشت و این‌که حتی در شرایط فعلی و دست‌های نسبتاً خالی و امکانات و ظرفیت‌های موجود می‌توان برنامه‌هایی برای پاسخگویی به نیازها طراحی و اجرا کرد.


روز گذشته (شنبه) و در جریان برگزاری نشست خبری وزیر صمت، معاون صنایع حمل‌ و نقل این وزارتخانه به بیان راهبردهای خودرویی وزارت صمت پرداخت.

به گزارش "تینا"، صنعت خودروسازی کشورمان با توجه به ارتباط پیشینی و پسینی با ۶۴ صنعت دیگر می‌تواند لوکوموتیو صنعتی کشور لقب بگیرد. این صنعت اما چند سالی است از دردهای مزمن رنج می‌برد.

فقط در یک مورد، کاهش تیراژ تولید خودرو به حدود ۹۰۰ هزار دستگاه ناشی از مشکلات داخلی خودروسازان و همچنین تأثیرگذاری منفی تحریم‌ها و در مقابل تقاضای حدود ۱.۵ میلیون دستگاهی در سال، در سال‌های گذشته آن‌چنان فاصله‌ای ایجاد کرد که منجر به سیر صعودی قیمت‌ها و تفاوت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودروها شد. نتیجه این مسأله چیزی جز توسعه فعالیت‌های سوداگرانه و پر شدن جیب دلالان و واسطه‌ها نبود که به آشفتگی‌ها در این بازار دامن زد.

این مسأله در کنار تحریم‌های ناجوانمردانه که صنعت خودرو و قطعه‌ سازی را تحت تأثیر منفی و مخرب خود قرار داد، بدهی‌های سنگین به قطعه سازان و زنجیره تأمین، بسته شدن درهای کشور به روی واردات و دور شدن خودروسازان داخلی از فضای رقابتی، تولید همراه با زیان خودروسازان بزرگ و ...، تنها بخشی از مشکلات این صنعت را تشکیل می‌دهد که در نهایت به افت چشمگیر کمی و کیفی تولیدات انجامیده است.

از ارتقاء هم‌ افزایی بین خودروسازان تا استفاده از پلتفرم‌های کمتر و تیراژ بالاتر
در این راستا، روز گذشته معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت در سخنانی به بیان سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه در حوزه خودرو پرداخت. سخنانی که هرچند کوتاه بود، اما نشان از رویکرد توسعه‌ای وزارت صمت در این صنعت داشت و این‌که حتی در شرایط فعلی و دست‌های نسبتاً خالی و امکانات و ظرفیت‌های موجود می‌توان برنامه‌هایی برای پاسخگویی به نیازها طراحی و اجرا کرد.

واردات خودرو یکی از راهبردهای وزارت صمت برای تنظیم بازار است
منوچهر منطقی در بخشی از سخنانش گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صمت، استفاده از پلتفرم‌های کمتر همراه با تیراژ تولید بالاتر خودرو است. ایران‌ خودرو پلتفرم‌های متعددی در اختیار دارد، اما در سایپا پلتفرم‌های قابل توسعه فقط به کوئیک و شاهین محدود می‌شود.

وی افزود: یکی از اشتباهات صنعت خودروسازی کشورمان این است که برای دهک‌های پایین و متوسط که حدود ۴۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، خودرو نداریم.

معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت اضافه کرد: برای این قشر جامعه می‌توان به تولید خودروهای اقتصادی ۶ تا هشت هزار دلاری پرداخت که البته با مفاهیم جدیدی که در ادبیات مهندسی خودرو در جهان شکل گرفته، خودروهای با کیفیت پایین نیستند.

منطقی ادامه داد: این درحالی است که پلتفرم ال ۹۰ که مردم از کیفیت آن راضی بودند اما کنار گذاشته شده، می‌تواند ۲۵ درصد نیازهای جامعه را تأمین کند.

وی تأکید کرد: همچنین یکی از راهبردهای وزارت صمت برای تنظیم بازار، واردات خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت اظهار کرد: ارتقاء هم‌ افزایی بین خودروسازان داخلی در فعالیت‌های بالادستی سیاست دیگری است که از سوی وزارت صمت دنبال می‌شود؛ این درحالی است که اکنون به‌طور متوسط خودروسازان جهانی نیز ۷۰ درصد امور را به‌صورت مشترک انجام می‌دهند و تنها در مواردی همچون قطعه‌ سازی، تولید و تحقیق و توسعه (R&D) به‌صورت مجزا عمل می‌کنند.

منطقی خاطرنشان کرد: برقی سازی، انتقال‌ پذیری خودرو، اتومبیل‌های خودران و صورت‌های نوین حمل‌ و نقل اشتراکی، فناوری‌های تحول‌ آفرین در صنعت خودرو محسوب می‌شوند که نباید و نمی‌توان از نظر دور داشت و باید بر مبنای آن‌ها به ادامه حرکت پرداخت.

انتهای خبر


کد مطلب: 41

آدرس مطلب :
https://www.ti-na.ir/news/41/ارتقاء-هم-افزایی-بین-خودروسازان-استفاده-پلتفرم-های-کمتر-تیراژ-بالاتر

تینا
  https://www.ti-na.ir